Cum stimulezi creativitatea copiilor? Invitat: Raluca Țincă
Raluca Țincă este de formare medic veterinar, studiind și profesând timp de 16 ani în Iași, București, Olanda și Brașov. În urmă cu 6 ani, după mutarea definitivă la Brașov, s-a hotărât să ia o pauză de la profesie și să se dedice în întregime unei iubiri din copilărie, arta decorativă. Lucrează cu ceramică, lână, acuarele și hârtie, iar mai nou, cu cuvinte. E posibil să o recunoașteți prin intermediul căsuțelor Little Houses cunoscute în întreaga țară, a covoarelor din lână împâslită lucrate sub numele Mătase și lână sau datorită noului univers creat special pentru cei mici, WOOLIE toys.
Copiii sunt în mod natural curioși și surprinzători și au nevoie de sprijin pentru a-și dezvolta abilitățile creative și pentru a atinge întregul potențial în dezvoltare. Susținerea dezvoltării creative a copiilor nu este întotdeauna un demers ușor. Este nevoie de un echilibru între disciplină și libertatea de a experimenta.
Deși era digitală poate descuraja creativitatea copiilor, computerele și inteligența artificială nu vor fi capabile să realizeze aproape totul, nu vor putea crea o opera de artă unică, un model ingenios de construcție sau ceva autentic. Aici iși face simțită prezența creativitatea și ne arată cât este ea de importantă.
Înțeleg dorința unor părinți de a avea copii care strălucesc și excelează la matematică, informatică, engleză, spaniolă și germană, dar ceea ce vreau să demonstrez în următoarele rânduri este importanța accesării laturii artistice la copii. Explorarea acestei părți utilizează resurse nebănuite și aduce transformări esențiale pentru educația celor mici.
Vă vorbesc ca un fost veterinar care după 16 ani de școală și practică în domeniu a pus stetoscopul în cui și s-a dedicat iubirii din copilărie: arta decorativă. Creativitatea și dragostea de frumos își cer locul binemeritat în viața noastră. Experiența mea vine din postura celei care a lucrat alături de copii în cadrul diverselor ateliere de olărit și pictură: copiii sunt cei mai fericiți și liniștiți când sunt lăsați să construiască singuri ceva ce le stârnește interesul: fără program, fără competiție, fără așteptări din partea părinților. Sunt lăsați să descopere și să fie mândrii de rezultatul muncii lor. Atunci se ivește creativitatea.
Din păcate, programul copiilor noștri este la fel de încărcat ca al nostru: programul de grădiniță sau școală, pauza de somn, orele de meditații, de teme sau de sport. Rar le rămâne timp pentru joacă și descoperiri.

Multe experiențe de învățare au loc atunci când suntem implicați activ în realizarea lucrurilor, dar asta nu înseamnă că ar trebui să ne concentrăm toată atenția asupra lor. Mai important este procesul prin care sunt realizate lucrurile. Creativitatea este activată intens atunci când construiesc din plastilină, din lego, din frunze și bețe, când pictează pe hârtie sau pe față, când dansează, cântă, recită sau când scriu în jurnal. Toate acestea duc la o exprimare autentică. Nici măcar nu este nevoie ca noi să fim prezenți acolo. Trebuie doar să punem creioanele pe masă, să ieșim din cameră și apoi să ne minunăm. Așa că ceea ce vă îndemn este să îndrumați blând copilul într-o direcție care să îi dea voie să își descopere un talent. Fie că îi prezentați câteva ateliere creative, de olărit, pictură, muzică sau dans, fie încercați acasă cu ei diverse activități amuzante și libere. Nu trebuie să urmărească neapărat un proces de învățare, ci doar să descopere lucruri, texturi, mirosuri și posibilități.
Părinții tind să-și dorească o dezvoltare cât mai cuprinzătoare pentru copii. Își doresc să cunoască alfabetul de timpuriu, să învețe poezii și cântece. Dacă vom avea puțină răbdare vom vedea că sunt fermecați de aluat și bucătărit împreună, de acuarele pe care nu le pun pe hartie, ci pe propriul corp, de o după amiază întreagă de construit lego după propria imaginație și nu după un model. În aceste momente petrecute împreună vom fi uimiți de poveștile inventate de ei, de ideile originale și ingenioase pe care doar la cei mici le auzim.
În cadrul atelierelor de olărit pe care le-am ținut atât pentru copii cât și pentru adulți am observat că „oamenii mari” aveau mai des tendința de a construi ceva cât mai apropiat de modelul prezentat, pe când copiii aveau tendința de a crea ceva personal, propriul lor joc, propriul univers. Lăsându-i să se joace fără prea multe reguli, copiii își dau seama că pot face propriile alegeri, pot duce la bun sfârșit un lucru în felul lor personal. Găsesc soluții, se exprimă, se eliberează, râd, se simt bine și sunt mândrii de ei.

Așa că, dragi părinți, lăsați-vă copiii să creeze liber! Încurajați copiii să rămână încrezători și liberi în exprimare oferindu-le diversitate. Cărțile sunt cele mai bune și la îndemână instrumente pentru stimularea creativității la copii. Iată câteva cărți scrise tocmai cu acest scop:
Ziua când au plecat creioanele colorate de Drew Daywalt
Micul Duncan ar vrea să coloreze, dar tot ce găsește în cutia de creioane e un teanc de scrisori. „Am plecat!“ zice fiecare scrisoare și creioanele se plâng ba că băieţelul le folosește prea mult, ba că nu le bagă deloc în seamă. Creionul Albastru e frânt de oboseală, Creionul Roz se plictisește nefolosit, în timp ce Galbenul și Portocaliul mai să se ia la ceartă încercând să dezlege misterul adevăratei culori a soarelui. Oare ce va face Duncan să-și împace creioanele supărate?
Ziua când creioanele colorate s-au întors acasă de Drew Daywalt
Duncan iar a dat de bucluc cu creioanele lui colorate. Abia le împăcase pe cele plecate de acasă, când se trezește cu un teanc de cărţi poștale. De la cine să fie oare, dacă nu de la celelalte creioane ale lui, rătăcite cine știe pe unde? Pierdute în pivniţă, uitate la soare, ronţăite de câine ori aterizate fix lângă un șoseţic-murdăric, creioanele îi scriu băieţelului în speranţa că le va salva. Cum va face Duncan să le aducă înapoi?
Art și Max de David Wiesner
Când Max începe să se umfle în pene pe lângă prietenul lui talentat că și el e în stare să picteze, nimeni nu-și poate imagina dezastrul pe care-l poate provoca o șopârlă cu pretenții de artist. Va reuși oare Max să repare boacăna, odată ce pune gheruța pe pensulă și-l bagă pe Arthur în bucluc? Hai să aflăm împreună ce se întâmplă când doi prieteni pornesc într-o aventură… creativă!