Genius la grădiniță #33 Experimente științifice pentru copii
Ce ai zice dacă ai putea să îți lansezi propria rachetă cu ajutorul unei reacții chimice? Sau să proiectezi o parașută care să trasporte în siguranță obiecte mici la sol? Dacă ești părinte și ai acasă un prichindel sau ești educatoare și vrei să introduci idei noi la centrul „Știință”, vin în sprijinul tău cu o idee, de fapt cu 105 idei de proiecte distractive.
Ideile le găsiți în cartea Experimente științifice pentru copii, scrisă de Crystal Chatterton, cu o carieră academică în chimie, dar care a decis să-și împărtășească pasiunea ei pentru STEAM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Artă și Matematică) cu mii de copii din toată lumea. Totul a plecat de la dorința de a îl familiariza pe băiețelul ei cu știința, de unde a înțeles de fapt misiunea ei: aceea de a îi ajuta pe copii să devină pasionați de știință.
Cartea cuprinde experimente ușoare și distractive, care îi învață pe copii să gândească aidoma unor oameni de știință adevărați, venind și cu explicații legate de proiectul ales. Curiozitatea și interesul copiilor trebui încurajate, ba mai mult, trebuie să le creăm contexte în care să își pună întrebări cu privire la tot ce îi inconjoară.
Modul de prezentare al fiecărui experiment este sistematic și ușor de înțeles. Fiecare experiment este clasificat, astfel că veți regăsi atât experimente medii cât și ușoare, ultimele fiind cele mai frecvente. Pe lângă gradul de dificultate, veți afla și cât durează experimentul ales, de la 10 minute, până la cele cu o durată de 45 de minute.
Întrebarea de la începutul fiecărui experiment are rolul de a ghida observarea, pentru a îi determina pe copii să se gândească mai bine la ceea ce văd. Pe langă întrebarea notată cu indicatorul „?”, se află în carte și un mare semn de exclamație, ce le atrage atenția copiilor asupra unor detalii foarte importante cum ar fi: experimentul poate să facă mizerie, trebuie să ceară ajutorul adultului la anumite sarcini sau când și de ce să se spele pe mâini la o anumită sarcină.

Rubrica Cum și de ce vine cu explicații suplimentare care au rolul de a însleni înțelegerea procesului în termini simpli și pe înțelesul copiilor. Un alt lucru foarte util, atât pentru copii, cât și pentru noi, adulții, sunt fotografiile realizate de Paige Green, care vin în sprijinul realizării cât mai corecte a experimentului.
Trebuie să menționez o idee din carte cu care am rezonat și care mi se pare mai mult decât important de transmis copiilor: Eșecul este o oportunitate de a învăța și de a descoperi lucruri noi. Astfel, dacă experimentul nu se desfășoară așa cum ar trebui, este doar un alt mod de a căuta soluții și de a ne pune întrebări: unde am greșit? Ce trebuie să schimb? Care este de fapt problema?
Dincolo de rezultat, experimentele sunt și un mod distractiv de a ne conecta și de a petrece timp de calitate cu copiii. Eu am ales un experiment cu nivel de dificultate ușor, din categoria știință.
Întrebarea de la începutul experimentului fiind: poți să creezi un produs artistic folosind bomboane și apă?

Materialele folosite, menționate și în carte au fost:
- Bomboane Skittles
- O farfurie albă
- Apă fierbinte de la robinet
Cei patru pași pe care i-au urmat copiii au fost foarte ușori, eu doar le-am comunicat ce trebuie să facă, iar ei au trecut direct la treabă.

Am ales să îi pun să lucreze în echipe pentru a le dezvolta abilitățile sociale și emoționale, dar și abilitățile de comunicare. Au făcut echipe grozave și și-au verbalizat ideile, pentru că sarcina era să alegă singuri un model de aranjare al bomboanelor.
Pe lângă experimentul în sine, al cărui rezultat a creat mare entuziasm în sala de grupă, s-a lăsat și cu o gustare dulce la final.
Cu drag,
O educatoare
Oana Paraschiv
