Summer Activity Board. Idei mari pentru oameni mici

16 iunie 2022
Summer Activity Board. Idei mari pentru oameni mici

Vacanța asta ne-am propus să nu ne plictisim nicio secundă și să petrecem momente minunate cu prietenii și familia. Am ales cu grijă titlurile care să ne însoțească pe timpul verii, povești captivante și inteligente cu ilustrații făcute de artiști talentați, iar pe toate le-am transformat într-o serie de activități cu care să umplem zilele de vară.

Ți-am pregătit ție, micule cititor, o serie de activități care să te ducă dincolo de paginile poveștii pe care o îndrăgești atât de tare. Știm că uneori pur și simplu nu te poți dezlipi de o carte și ți-ai dori să-i asculți povestea în fiecare zi. Iar pentru părinții tăi am pregătit o serie de articole în care povestim despre cât de multe perspective poate avea cartea pe care tu o adori. Vă provocăm să petreceți mult timp împreună vara asta și avem o serie de propuneri pentru voi pentru că printre paginile colorate ale cărților se află întotdeauna idei mari pentru oameni mici.

Timp de 12 săptămâni ne vom da întâlnire cu invitați speciali într-un Summer Activity Board educativ și vom afla împreună din ce perspective mai putem privi o carte pentru copii.

Așadar, deschidem Summer Activity Board. Idei mari pentru oameni mici cu profesor înv. primar Cristina Manolache.

 

Mic ghid de lectură. Cum alegi cărțile de vacanță?

 

Ei bine, iată că a sosit și mult-așteptata vacanță de vară. Prea lungă pentru unii sau prea scurtă pentru alții, cert este că, alături de cartea potrivită, nicio zi nu le va părea copiilor monotonă sau lipsită de activități interesante. Așadar, indiferent că v-ați propus să vă duceți la mare, la munte, la țară la bunici sau pe meleaguri străine, este bine să nu uitați să luați cu voi cel puțin o carte (și) pentru cei mici.

De ce să citim în vacanță? Din simplul motiv evident că toți copiii adoră poveștile. Fie că citesc deja singuri, în ritmul lor, fie că încă le mai citesc părinții și bunicii, lecturile îi ajută să își dezvolte vocabularul, le stimulează imaginația, creativitatea și le îmbogățesc cunoștințele despre lumea care îi înconjoară. În plus, cu tehnicile potrivite, le putem încuraja gândirea critică și inteligența emoțională. Din experiența mea de la catedră, pot să afirm că mult mai bine dezvoltat, pe plan intelectual și emoțional, este un elev/o elevă care a citit mult (sau i s-a citit mult) decât un elev/o elevă care nu a citit mai nimic până la finalul clasei a IV-a. Iar diferența dintre aceștia se reflectă nu doar în competențele de lecturare și înțelegere a unui text, ci și în exprimarea orală și, mai ales, în exprimarea scrisă pe durata întregului parcurs școlar.

Pentru copiii cu vârste cuprinse între 0 și 7 ani, editura Vlad și Cartea cu Genius propune o serie de cărți scrise de autori clasici și contemporani, români și străini, minunat ilustrate tocmai pentru a atrage atenția și celor care încă nu știu să citească sau sunt abia la început de drum. Cu siguranță, în vacanță vom alege tocmai acele cărți cu povești noi, hazlii, despre meleaguri îndepărtate sau fermecate, cu personaje neașteptate, cu ilustrații bogate și text aerisit, astfel încât copiilor să le facă plăcere să le citească, fără să resimtă lectura ca pe o corvoadă sau ca pe o temă.

Improvești cu lucruri mici, hazlii, firești promite, așa cum sugerează titlul, o serie de scurte povești, improvizate spontan de mama unui băiețel isteț, care deja cunoaște toate poveștile clasice și își dorește ceva nou. Poveștile sunt despre lucruri uzuale din realitatea imediată a copiilor – gem, mașini, mere, scaune, dar imaginate cu multă fantezie de Laura Grunberg și ilustrate fermecător de Bilyana Velikova.

 

Este o carte cu foarte mult potențial pentru stimularea gândirii creative și a inteligenței emoționale, în primul rând. O activitate potrivită pentru toate poveștile din carte este cea în care solicitați copiilor să își imagineze un alt final decât cel scris de autoare. Puteți chiar să creați împreună alte povești, pornind tot de la obiecte comune sau poate de la aceleași teme pe care le-a ales scriitoarea. De altfel, cartea în sine este interactivă, autoarea întrebând direct cititorii ce părere au și ce soluții găsesc pentru unele probleme. Iată câteva idei de activități distractive pe care le puteți face împreună cu piticoții dumneavoastră în vacanță, pe baza acestei cărți:

  • În povestea …cu o idee fixă este explorată legătura dintre artă și emoții. Așa că ați putea să discutați ce emoții le insuflă fiecare culoare copiilor, dar și să îi provocați să picteze/ deseneze un moment din viața lor în care au trăit sentimente de iubire, de fericire, de melancolie sau de rușine. Sau, pentru copiii mai micuți, puteți să folosiți șabloane de tip vitraliu, pe care ei le pot colora folosind culorile și nuanțele care le inspiră anumite emoții.

 

  • Când am citit povestea …cu Dadece mi-am amintit cât de greu mi-a fost să învăț copiii de la clasa pregătitoare cum să formuleze întrebări care să nu înceapă cu De ce…?. A fost o adevărată provocare pentru mine când, pe baza unei imagini cu un băiețel îmbrăcat într-un tricou verde, care se juca fotbal, prima întrebare care le trecea prin minte mai multor copii era De ce poartă băiețelul un tricou verde?. Sincer, eu una nu știam răspunsul la această întrebare filosofică. Când le-am atras atenția că imaginea nu ne oferă explicații, a urmat, firesc, întrebarea De ce joacă băiețelul fotbal?. Și așa mi-am dat seama că unii dintre ei nu știau să formuleze întrebări. De aceea vă sfătuiesc să vă încurajați copiii să formuleze întrebări – nu doar pentru a le stimula curiozitatea și curajul de a întreba, ci și pentru a exersa formularea unor întrebări care să vizeze informații specifice. Vă puteți folosi de ilustrațiile din carte, cerându-le celor mici să formuleze întrebări care să înceapă cu cine?/ ce?/ unde?/ cum?/ ce fel de? sau puteți să le solicitați să formuleze întrebări la care să răspundă un anumit enunț/ un anumit cuvânt. Vă puteți juca provocându-i pe cei mici la un turnir al întrebărilor - vedeți care dintre voi poate să formuleze cele mai multe întrebări pe baza unei povești/ imagini din carte. Dacă sunteți la mare, folosiți scoicile pentru a contoriza numărul de întrebări formulate corect de fiecare sau, dacă sunteți la munte, conuri de brad/ crenguțe.

 

  • … cu băț peste băț este o poveste în care literele prind viață și sunt personificate ingenios – litera R pleacă la un curs de perfecționare în limba franceză, iar litera O ar putea urma o cură de slăbire, de exemplu. Aici copiii ar putea modela din plastilină sau lut polimeric diferite litere, personalizându-le simbolic. Iar dacă luați cu voi și o planșetă, puteți face această activitate și în aer liber, la un picnic la munte sau pe plajă. Desigur, dacă sunteți la plajă, copiii pot exersa trasarea diferitelor litere pe nisipul ușor ud.

 

Una dintre aceste cărți clasice este Elefantul Filimon, de Michael Ende, tradus de Gabriel H. Decuble și ilustrat de Daniela Chudzinski, în care autorul ne propune o călătorie până în îndepărtata Indie, alături de un elefant liniștit, ce nu se lasă deranjat de agitația din jurul său. Și tocmai acesta ar putea fi un punct de pornire excelent pentru a dezvolta inteligența emoțională a copiilor – cum este bine să reacționăm atunci când suntem provocați sau deranjați la locul de joacă/ la grădiniță sau la școală? Puteți să vă imaginați diferite scenarii, cu personaje și situații cât mai diverse, și să discutați împreună strategii de comunicare și relaționare adecvate. Dacă aveți câteva păpuși la îndemână le puteți folosi ca marionete sau, dacă sunteți plecați în concediu, puteți să improvizați folosind linguri de lemn, crenguțe sau chiar să personificați orice alte jucării/obiecte aveți la îndemână. Important este să fiți cât mai expresivi în aceste jocuri de rol și să vă distrați alături de cei mici. Sunt sigură că vă vor uimi și vă vor amuza grozav cu creativitatea și talentul lor.

O activitate care va antrena motricitatea fină a celor mici aparține domeniului arte și îndemânare. Cu câteva materiale simple, pe care sunt sigură că le aveți la îndemână, puteți confecționa împreună un elefănțel, căruia, mai apoi, copiii să-i găsească un nume și un prenume care încep cu aceiași inițială, ca în carte. Ați avea nevoie doar de: hârtie colorată, lipici și foarfece.

 

Tomi Ungerer a scris povestea Cei trei tâlhari – o poveste despre cei mai aprigi și temuți tâlhari. O carte cu un final neașteptat, cel puțin pentru mine, dar care cu siguranță va fi pe placul copiilor, fiindcă este tocmai despre ei. Ilustrațiile generoase, care însoțesc fiecare moment al desfășurării acțiunii, vor capta atenția copiilor. În plus, le puteți utiliza ca suport fie pentru lectura predictivă – solicitați copiilor, pe baza imaginilor, să anticipeze ce urmează să se întâmple în continuare – fie pentru povestirea după imagini – după ce ați citit cartea, rugați copiii să vă povestească ce s-a întâmplat în carte, ajutându-se de imagini.

Ca activități practice, eu vă propun de data aceasta modelajul – rugați copiii să modeleze din plastelină, pelerinele largi și pălăriile înalte purtate de cei trei tâlhari/ cele trei turnuri înalte, cu acoperișuri țuguiate, construite de săteni în cinstea celor trei tâlhari. Din nou, dacă aveți și o planșetă, puteți să realizați activitatea aceasta și în aer liber, în vacanță. Sau, dacă sunteți la mare, puteți încerca să construiți din nisip, împreună cu cei mici, cele trei turnuri înalte, cu acoperișuri țuguiate precum pălăriile personajelor îndrăgite.

 

A fost odată un alfabet, scrisă de Oliver Jeffers și tradusă de Florin Bican este o carte cu povestioare scurte pentru aproape toate literele (lipsesc diacriticile noastre). Deși inițial am avut impresia că fiecare istorioară are un univers propriu, am descoperit până la final că multe dintre povești se leagă – ca literele alfabetului, până la urmă. Cert este că niciuna nu se aseamănă cu cealaltă și sunt surprinzătoare și hazlii. Prezentând situații uneori desprinse din viața reală, alteori mai absurde, poveștile stimulează creativitatea și gândirea critică și contribuie la îmbogățirea cunoștințelor lor generale despre lumea care îi înconjoară. Pornind de la fiecare dintre aceste minipovești, puteți să realizați activități practice și distractive alături de copii, cum ar fi:

  • pornind de la povestea literei J, care vorbește despre o ușă din jeleu, puteți să construiți un zid din jeleuri de diferite culori – pe care apoi să-l dărâmați și să-l mâncați. Sau puteți să încercați să construiți uși de diferite dimensiuni și modele din bețișoare pentru înghețată sau din crenguțe de lemn, dacă sunteți la munte.
  • pornind de la povestea literei O, despre o bufniță care dădea ocol oceanului, în căutare de probleme pe care să le rezolve, ajutându-i astfel pe ceilalți, puteți confecționa o bufniță prin tehnica de țesere a hârtiei.
  • pornind de la povestea literei Z, puteți confecționa un zepelin dintr-o cutie cu șervețele uscate, în formă dreptunghiulară, pe care să o decorați cu diferite colaje de hârtie sau cu stickere.

Piticoții vor fi, cu siguranță, încântați și vor reține mai ușor literele. Și eu folosesc, la clasa mea, povești pentru fiecare literă nou predată, iar elevii sunt fascinați de fiecare dată. Mi s-a întâmplat chiar să îmi atragă atenția dacă am mai uitat eu de povestea literelor, fiind unul dintre momentele lor favorite de la orele de comunicare în limba română.

 

În final, aș vrea să adaug un ultim sfat: lăsați copiilor mereu cărțile la îndemână, împrieteniți-i cu acestea încă de mici, iar rezultatele vor fi pe măsură. La clasa pregătitoare, după ce le lecturam o povestioară, eu le lăsam cărțile la tablă. Pauză de pauză, negreșit, veneau în grupuri să ia cartea, să o răsfoiască, să o atingă, să îi studieze cu atenție imaginile. Așa am reușit să îi apropii de carte, fizic și, până la finalul anului școlar, toți au învățat să citească. 

Recomandări (188) Genius la grădiniță (84) Interviuri (9) Noutăți (45) Titluri în focus (140) Evenimente (8) Topuri (3) Școală (17) Concursuri (15) Activitati 2 (140)
Genius la grădiniță #84 Noapte bună, noapte bună, șantier sub clar de lună
Genius la grădiniță #84 Noapte bună, noapte bună, șantier sub clar de lună de Oana Paraschiv 22 iulie 2025
Dacă aveți acasă, printre jucării, un buldozer, o macara sau o basculantă cu siguranță aveți și un băiețel sau mai mulți, altfel mă indoiesc să vă lip...
Mai multe
Genius la grădiniță #83 Doctorul de Soto
Genius la grădiniță #83 Doctorul de Soto de Oana Paraschiv 17 iulie 2025
Una dintre marile frici ale copiilor este vizita la dentist. Nu a tuturor, desigur, dar din ceea ce observ la copiii mei, cel puțin primele interacțiu...
Mai multe
Genius la grădiniță #82 De pe-o bună dimineață. Poezii
Genius la grădiniță #82 De pe-o bună dimineață. Poezii de Oana Paraschiv 10 iulie 2025
Aș dori să vă aduc în atenție o carte care este de fapt o călătorie în copilăria adulților de astăzi și o renaștere a vechilor poezii printr-o abordar...
Mai multe
Logo
Toate drepturile rezervate © Grupul Editorial ART